Wednesday 27 July 2011

Iban : Naka ni pemerani kitai berubah

Keterubah, aku minta ampun enti bisi "grammatical error" dalam karang tu. Idea dalam tu sigi enggi aku kediri , nadai ngari ke sebarang parti politik tauka NGO. Aku minta ampun mega enti jaku aku dalam tu bisi ngerimbas, bisi ngemedis ke ati bala pemacha.

Nyadi, tajuk post aku "Iban: Berani ke enda kitai berubah", reti ya aku nyengkaum semua Dayak di Sarawak, udah nya aku deka nanya nama berani tauka enda kitai berubah? aku ukai bejaku ngenang berubah mimit, ukai, aku deka nanya kitai Dayak, berani enda kitai ngaga "massive leap". Dalam penemu aku empu, "massive leap", dalam reti jaku ti mudah, tu berubah nyau ka 100%, ari segi runding, ekonomi, pengidup, tauka dalam pengawa bukai baka kaul kitai raban bansa tauka enggau bansa bukai. sebedau aku manjai ke agi buah runding aku, aku deka mantai ke chunto (ari baca aku empu) "massive leap" ke udah nyadi kenyau ari dunya tu bepun suba. Chunto keterubah deka dibantai ke aku ianya urang menua Eropah maya sida ngayuh ke pengidup diri (sosial) ari pegai gereja (pemesai menua). Orang Eropah ngasai ke sida enda ulih terus dipegai gereja laban sida enda ulih berundingka pengawa gereja, sida ya ka ngiga saut ngagai tanya dalam pengidup sida, saut ti enda ulih ditanya enti agi dalam pegai gereja. Nyadi sida ya ngaga massive leap, mecah ke diri ari institusi gereja, utai ke udah beratus taun megai runding sida.
Udah sida ya ngaga massive leap, orang Eropah belubah-lubah nemu penerang tauka "Renaissance", sida ya bulih penemu sains, teknologi, sosiologi enggau mayuh agi, nyentukka seharitu, orang Eropah bansa ti pemadu maju di dunya, ketegal sida berani ngaga massive leap.

Mao Ze Dong megai orang China ngaga massive leap, kebuah iya enggai dipegai perintah demokrasi, iya ngagau ke bala bumai, betanam betupi, ngaga "revolusi", keterubah ukai beperang tang "revolusi" dalam runding, nuju "communism", ti bepegai ba kuasa orang mayuh, ti mayuh agi merinsa,agi seranta. Mao mai sida ngelabuh ke perintah demokrasi, ti udah lama megai orang China. Mao madah orang China mesti ninggal ke penemu sereta runding lama ke ngeregau pemansang bansa sida, buku confucius (ti nyadi penenggau pengidup sida beratus-ratus taun) ditunu, bakanya mega buku agama ti bukai. Pemerani Mao diatu udah bebuah, China diatu mansang nyadi negara industri ti pemadu besai di dunya.

Aku enda ngasuh kitai bansa muai gereja, nunu bup kudus, aku empu pan orang sembiang sereta bepanggai ba pengarap, tang bisi siti utai ti patut ditinggalka kitai enti deka mansang baka bansa Eropah tauka bansa Cina, iya nya pengawa ngirup. Tu sigi udah adat munyi ko kitai, tang dalam runding enggau penemu aku, berani enda kitai ngaga massive leap, ninggal ke arak dalam pengidup kitai bansa? berani enda kitai enda ngirup, maya gawai, krismas, gawai antu, mangkung tiang? kebuah aku nanya bakatu laban aku nemu kitai bansa sigi bedau ulih. Orang Eropah sanggup ninggal ke utai ti megai sida beratus-ratus taun (gereja), Mao nunu buku confucius, ngelaban perintah, nama kebuah kitai enda ulih ninggal ke arak? Pengawa tu medis kitai, ba runding aku, nadai utai manah dalam arak. Uji duit ngirup tu disimpan kena nyengula ke anak, uji duit kena meli arak maya pengerami simpan dalam bank, tentu ya nemu beranak, udah nyak ulih dikena mansang ke pengidup. Aku ukai idealist, tentu bisi penanggul enti kitai bansa ninggal ke pengawa tu tang penanggul ti lebih besai agi deka nyadi enti kitai beretan ba pengawa tu. Uji kita nanya saut tu kediri dalam ati. Kala tauka enda kita ninga kitai bansa mabuk, udah nya bebunuh? kala ke enda kita ninga kitai bansa mabuk, udah nyak “sidin” di jalai alun? bansa sapa mayuh di pub? muai beratus-ratus ringgit semalam? sigi amat, enda mabuk pan bebunuh meh enti deka bebunuh, enda mabuk pan enti deka mati, mati meh. Amat. Tang ingat jaku aku tu, kitai bansa sigi majak mati bebunuh, sidin, abis duit enti agi bepengawa baka tu.

Ti ngasuh aku majak alit ati, bakani merinsa enggau seranta pan kitai bansa, tetap meh ulih meli arak, ngaga tuak lebih agi maya pengerami, enggai malu pia ko saut, lapa enda bakatu, "bakani merinsa pan aku, agi meh ulih nyengula ke anak, enggai meh aku malu", lapa enda bakanya deh? laban, kitai bansa enda berani ngaga massive leap ninggal ke arak. Lebih agi ngasuh aku pedis ati, nembiak ngetu sekula pom satu enda dianu, "kapa enda ngiga duit kediri" pia ko kitai. Enti nembiak pom satu belajar ngirup, diasuh keba, "kapa enda ngirup, ila-ila ngirup meh ya", pia ko kitai ga. Udah ga kitai bansa tu entudi orang dalam ngagai pemansang, ditambahka runding bakatu, tambah enggau arak, aku takut ngenang 20 taun ari diatu bakani kitai bansa besemekih penemu enggau pemansang enggau orang.

Bakani kitai ka ngaga massive leap? Aku ukai enda arap ke perintah, aku ukai mega ngutuk, tang sida ya mayuh utai ka dirunding, kitai ngaga massive leap ari ruang bilik, berandau kitai sebilik, meli arak ke enda kitai rami ti deka datai tu? Uji meda gaya bakani duit kitai enti kitai enda meli arak? nambah kini ya? kurang kini ya? ulih ke enda duit nya dibai anak mansang sekula pengudah rami? udah nya kitai berandau serumah, bai buah runding kitai. bakani gaya rumah panjai kitai taun tu nadai arak? duit kena meli arak nyak ulih kena kitai gotong royong kini kena ngaga pengerami bukai, kena kitai besaup meresi rumah panjai. Kena duit pupu rumah panjai. Ni ko kita meh. Enti kitai belubah-lubah ngaga massive leap bepun ari ruang bilik, ngagai rumah panjai, udah nya besai-sebesai agi, kitai tentu meda asil ya, enda entu lama, dua tiga gawai udah berasai mayuh duit disimpan kitai ti patut dikena meli arak.

Aku minta sapa-sapa ke macha tu ngambi ngira belanja arak kena gawai tu tadi. Udah nya enti ulih kira ga gawai enggau pengerami bukai dua tiga taun ti udah. Udah nya berunding nama utai ulih digaga ari duit nya. (ngirup besari-sari nya anang guai dulu ngira, engka nya enda alah kira lagi laban kelalu mayuh). Enti ulih kira mega berapa iku orang kelala kitai parai ketegal arak.
Berani ke enda kitai ngelak ke anak mit baru berumur 5 taun bakato,ngelaban bayak / menarat semina ngena jari puang. Tang anak aku udah di uji semina ngena batu tisi jalai aja ngalah ke bayak nyak.Lebuh maia gambar tok diambi bayak nyak agi idup ngelingkang ka ngelaban ia....

No comments:

Post a Comment